SvenskFactoring – Marknadsföring och Medlemskap 2014

Information på onlineportalen SvenskFactoring kommer att öka intresset för factoring och vidareutveckla factoringmarknaden. Inte bara factoringföretag och banker utan även andra intresserade kommer att informeras om onlineportalen. De första stegen fram till sommaren 2014 är:

  • Mailutskick och nyhetsbrev till alla kända factoringföretag och factoringpartner.

Strax efter sommaren:

  • Mailutskick till mäklare som bedriver finansieringsrådgivning för företag, t ex kreditförsäkringsmäklare. Mäklare och rådgivare har bra kontakt med företag i alla storlekar.
  • Mailutskick med information om SvenskFactoring till de topp 100 företag i Sverige.

Ytterligare åtgärder sker steg för steg.

Medlemskapet i SvenskFactoring:

Det förväntas att fler och fler factoringintresserade företag och personer kommer att informera sig på onlineportalen om factoring vilket gynnar framförallt SvenskFactorings medlemmar. Endast medlemmarna syns på första sidan med logo, kan hittas med onlineportalens sökfunktion och har möjligheten att marknadsföra sig via allmänna nyhetsbrevet och nyhetskanalen. Det allmänna nyhetsbrevet kan även icke-medlemmar prenumerera på.

Förutom allmänna nyhetsbrevet får medlemmarna ett medlemsnyhetsbrev åtminstone en gång per kvartal, där SvenskFactoring informerar om affärsmöjligheter, branschinformation, utveckling och nätverkskontakter.

Ämnen i nyhetsbreven inom de närmaste 12 månaderna är bl. a:

  • Marknadsstatistik om factoring (globalt och i Sverige).
  • Input och information om Basel II/III: Vad handlar det om, hur påverkar det factoringutvecklingen, vilka chanser och risker innebär detta. Vad händer härnäst.
  • Factoring utan regress: Potential och möjligheter.
  • Exportfactoring: Potential och möjligheter.
  • Produktutvecklingar och idéer, innovativa kundlösningar.

SvenskFactoring har som målsättning att vidareutveckla factoringmarknaden i Sverige i samarbete med medlemmarna.

Viktiga diskussionspunkter med medlemmarna är:

  • Vilka möjligheter finns för att kunna förbättra factoringmarknadens rykte och trovärdighet?
  • SvenskaFactoringföreningen: De flesta europeiska länder har en factoringförening, förutom Sverige. Vilket syfte skulle SvenskaFactoringföreningen ha? Är en förening meningsfull eller inte?
  • Nätverksmöten: önskade eller ej? Idéen är att skapa relationer och dela kunskap i ett professionellt nätverk.

Bli medlem!